INFORMACJA O REALIZOWANEJ STRATEGII PODATKOWEJ ZA ROK PODATKOWY 2023
Lajkonik Snacks sp. z o.o. z siedzibą w Skawinie, 32-050 Skawina ul. Piłsudskiego 1, NIP 6750000355, KRS 0000523922.
Informacja ta ma na celu wypełnienie obowiązku nałożonego na Lajkonik Snacks sp. z o.o. (dalej również jako „Spółka”) mocą art. 27c ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych ( Dz.U. 2023, poz. 2805 z późn. zm.; dalej: „Ustawa o CIT”).
Lajkonik Snacks sp. z o.o. uiszcza podatki zgodnie z właściwymi regulacjami, stosuje polityki podatkowe, sformułowane przez Grupę, aby monitorować poziom ryzyka i być zgodnym z właściwymi regulacjami. Działania Spółki są podejmowane po uprzednim oszacowaniu ryzyka podatkowego.
Spółce zawsze zależało i nadal zależy na utrzymywaniu dobrych, długotrwałych relacji, opartych na zaufaniu i transparentności. W ramach współpracy z organami podatkowymi Spółka podejmuje wszelkie konieczne działania zapewniające wywiązywanie się z obowiązków podatkowych. W sprawach złożonych Spółka stara się zdobyć potwierdzenie prawidłowości działań ze strony administracji podatkowej.
W 2023 roku Spółka nie uczestniczyła w dobrowolnych formach współpracy z organami Krajowej Administracji Skarbowej, w szczególności nie zawierała umowy o współdziałanie ani nie składała wniosków o uprzednie porozumienia cenowe. Jednocześnie Spółka starała się na bieżąco wyjaśniać wszelkie wątpliwości dotyczące jej rozliczeń podatkowych (za pośrednictwem zewnętrznego usługodawcy usług księgowych, odpowiedzialnego za prowadzenie ksiąg rachunkowych i podatkowych Spółki) poprzez bezpośredni kontakt z organami podatkowymi (w razie zaistnienia takiej konieczności), udzielając organom podatkowym wszelkich niezbędnych informacji i deklarując pełną transparentność w tym zakresie.
Kierownictwo Spółki identyfikuje i realizuje ryzyko podatkowe towarzyszące strategii i działalności firmy oraz podmiotów powiązanych. Każda istotna transakcja, która może wywołać skutek podatkowy, jest zatwierdzana przez organ zarządzający. Kierownictwo Spółki odpowiada za terminowe przygotowanie lokalnej dokumentacji cen transferowych, jak również terminowe raportowanie cen transferowych.
Wykwalifikowana kadra odpowiada za zapewnienie efektywnego zarządzania ryzykiem podatkowym oraz za wdrożenie odpowiednich środków umożliwiających sporządzanie deklaracji podatkowych na odpowiednim poziomie pewności. W razie potrzeby, zapewnia dostępność opinii i porad niezależnych doradców podatkowych.
Spółka podejmuje wszelkie niezbędne środki w celu prawidłowego określenia zobowiązań publiczno-prawnych oraz ich terminowej zapłaty, tj.:
- płaci podatek dochodowy od osób prawnych i w terminie składa zeznania roczne;
- terminowo wpłaca zaliczki na podatek od osób fizycznych;
- w ustawowych terminach przesyła informacje i deklaracje do organów podatkowych (za pośrednictwem podmiotu powiązanego z siedzibą w Polsce, któremu Spółka powierzyła obsługę płacową);
- składa w okresach miesięcznych deklaracje i pliki JPK_VAT, informacje VAT UE oraz terminowo reguluje zobowiązanie podatkowe z tytułu podatku VAT, wnioskując ewentualnie o zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym;
- na bieżąco weryfikuje płatności na rzecz nierezydentów podlegające pod podatek u źródła, pobiera i wpłaca na konto organu podatkowego zryczałtowany podatek dochodowy oraz składa w ustawowym terminie wymagane przepisami prawa deklaracje;
w ustawowych terminach wpłaca podatki i opłaty lokalne.
Spółka ma świadomość, że opłacanie podatków należy do jej obowiązków, stanowi wypełnienie roli, nałożonej przez ustawodawcę i przyczynia się do socjalnego, ekonomicznego i społecznego funkcjonowania państwa.
Obsługę księgową Spółce zapewnia spółka powiązana z siedzibą w Polsce, powołana do świadczenia usług księgowych na potrzeby podmiotów z Grupy, która zatrudnia wykwalifikowaną kadrę specjalistów, posiadających niezbędną wiedzę i umiejętności zapewniające prawidłowe realizowanie przez Spółkę obowiązków związanych z raportowaniem finansowym, jak i obowiązków wynikających z prawa podatkowego.
Pracownicy księgowości monitorują zmiany w regulacjach prawa podatkowego, które na bieżąco są przekazywane kierownictwu Spółki, tak by móc też przygotować odpowiednie narzędzia informatyczne do raportowania podatkowego.
Zarząd i kierownictwo Lajkonik Snacks sp. z o.o. zarządza ryzykiem podatkowym, monitorując poziom tego ryzyka i zgodność z właściwymi regulacjami, zapewnia prawidłową i terminową realizację zobowiązań podatkowych poprzez wdrożone następujące procesy i procedury (zgodnie z procesami i procedurami obowiązującymi w Grupie) stosowane przez Spółkę, bądź spółkę powiązaną, świadczącą usługi księgowe, w związku z przejęciem odpowiedzialności za zarządzanie wykonywaniem niektórych obowiązków podatkowych:
- analiza danych partnera gospodarczego pod kątem zgodności z obowiązującymi wymogami podatkowymi (m.in. rejestracja w KRS, CEIDG, rejestracja czynnych podatników VAT, „biała lista”);
- procedura WHT (podatek u źródła) – procedura należytej staranności, analiza beneficjenta rzeczywistego;
- procedura raportowania schematów podatkowych w Grupie (Procedura MDR), wspomagająca monitorowanie występowania schematów podatkowych i proces ich raportowania do szefa KAS;
- procedura związana z tworzeniem zamówień związanych z zakupami materiałów, towarów, akceptacji zamówień pod kątem finansowym i merytorycznym;
- procedury dotyczące sposobu kalkulacji i kontroli terminowości oraz prawidłowości składania informacji i deklaracji podatkowych, płatności podatkowych tzw. „ Lista czynności” oraz opisy procesów księgowych.
W 2023 roku Spółka przekazała Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej:
- dwie informacje o schematach podatkowych dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych, o których mowa w art. 86a § 1 pkt 10 Ordynacji podatkowej oraz
- jedną informację o zastosowaniu schematu podatkowego dotyczącą podatku dochodowego od osób prawnych, o której mowa w art. 86j Ordynacji podatkowej.
W 2023 roku Spółka nie złożyła jakiegokolwiek wniosku o wydanie:
a) ogólnej interpretacji podatkowej, o której mowa w art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej,
b) wiążącej informacji akcyzowej, o której mowa w art. 7d ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 143, 1137, 1488, 1967, 2180 i 2236).
W 2023 roku Spółka wystąpiła z 3 wnioskami o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, o której mowa w art. 14b Ordynacji podatkowej dotyczącymi następujących podatków: podatku dochodowego od osób prawych oraz podatku od nieruchomości.
W 2023 roku Spółka wystąpiła z jednym wnioskiem o wydanie wiążącej informacji stawkowej, o której mowa w art. 42a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
W 2023 roku Spółka zrealizowała transakcje z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT, których wartość przekracza 5% sumy bilansowej aktywów w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ustalonych na podstawie ostatniego zatwierdzonego sprawozdania finansowego Spółki. Transakcje te obejmowały sprzedaż towarów i usług na łączną kwotę 512.935.563,30 PLN do podmiotów powiązanych, z czego 293.752.702,19 PLN do podmiotów powiązanych niebędących rezydentami podatkowymi Rzeczpospolitej Polskiej.
W 2023 roku Spółka nie dokonywała rozliczeń podatkowych na terytoriach lub w krajach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową.
W 2023 roku Spółka nie podejmowała działań restrukturyzacyjnych mogących mieć wpływ na wysokość zobowiązań podatkowych Spółki lub podmiotów z nią powiązanych. Działania takie nie były również planowane w kolejnych latach.